A Mono, Poly, PERC és Dual napelemes modulok összehasonlítása valós feltételek mellett.
* This is a field test and the results are specific for this installation on this location please research which is the best solution for your own situation as the results can be different based on environmental influences.
Total solar yield as of 27/03/2023 when the results were reset:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-east: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh
A motoros tengerjáró hajók mérnöki mesterművek. Az otthon kényelmét egy jacht kompakt terébe sűrítik be. Bárhová is megy, biztosan szeretné ezt a nehezen megszerzett luxust a legteljesebb mértékben élvezni. A Victron intelligens áramhálózatot biztost Önnek, amely alkalmazkodik minden kihíváshoz, amelyikbe csak belesodorja a szél. Hogy aztán hátra dőlhessen egy fedélzeti széken.
Ha családját viszi egy hétvégi kiruccanásra a szigetekre, vagy lehorgonyoz egy hétre egy gyönyörű öbölben, az az Ön egyedi nyaralása lesz, és bármit megtehet. Ezért az optimális energetikai megoldás változik jachttól és tulajdonostól függően. A Victronnal bármilyen tervéhez biztosítunk energiát, de az alábbiakban példaképpen bemutatunk egy „szokványos” és egy „összetettebb” energetikai profilt az „átlagos” motoros tengerjáróhoz.
Nézzük meg az Ön Optimális energiatervét, amely mindezt lehetővé teszi.
Egy motoros tengerjáró nem lenne teljes a számos elektronikus berendezés nélkül. A hajón használt legtöbb dolog egyenáramot használ, a nagyobb (háztartási) eszközöknek váltakozó áramra van szükségük. Mennyi energia ez így összesen? Ne csak a Wattokat nézze. Egy mikrohullámú sütő 1000 Wattot is használhat, de csak 4 percig. Lehet, hogy egy kombinált hűtő/fagyasztó csupán 100 Wattot fogyaszt, de 24 órán keresztül be van kapcsolva.
Inspirációért felvázoltunk 2 rendszert példaként a „szokványos” és „összetettebb” használatra.
„Szokványos” és „összetettebb” energiafogyasztási profilok. További részletek
További részletek
A mikrohullámú sütő 1000 W-ot használ óránként, de csak 4 percig van bekapcsolva
1000W / 60 x 4 = 0.067 kWh / day
Egy kombinált hűtő/fagyasztó 84 W-ot használ fel óránként, de egész nap be van kapcsolva (általában 12 órán át hűt naponta).
84 W x 24 óra/2 = 1 kWh / nap
A motoros tengerjárónak jó energiatárolásra és stabil 230 V-ra történő átalakításra van szüksége. Egy akkumulátortelep motorral történő feltöltése azt jelenti, hogy nem kell bekapcsolnia a zajos generátort, amikor a tengerpartnál horgonyoz éjszaka. Mivel valószínű, hogy nem fog mozogni néhány napig, a háztartási akkumulátorának nagy kapacitásra van szüksége. Ökölszabályként elmondható, hogy az energiatárolás kiszámításának az alapja, hogy 48 órát tartózkodunk a fedélzeten a parti/motoros/generátoros vagy napenergiás áramellátás nélkül.
Egy lítium akkumulátor tárolási kapacitása a napi áramfogyasztás duplája legyen.
A nagyjából 50 %-kal kisebb kisülési kapacitás miatt, az savas ólomakkumulátor tárolási kapacitásának a napi energiafogyasztás négyszeresének kell lennie.
Az inverter(eket) úgy kell méretezni, hogy folyamatosan kezelni tudják az átlagterhelést, és meg kell felelniük a fogyasztók várható csúcsterhelésének – invertereink nagyon jól kezelik mindezt (átlagosan a folyamatos áramerősség kétszerese).
Szokványos és összetettebb energetikai profilok kWh-ban a napi energiafogyasztásn alapján, amelynek egyensúlyban kell lennie az áramtermeléssel.
Tároló akkumulátorok Ah-ban, a kapacitás kétszerese ólom-sav akkumulátorok használata mellett.
Hogyan lesz rendszertervezési szempontokból masszív rendszer?
Everything you would expect in a home can also be found on a motor cruiser. All these devices need AC to run. Think of:
The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.
When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator.
If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a DC-DC converter or Buck-Boost.
Battery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.
Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Inverter/Chargers, Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect, Inverter/Charger), the modular Lynx distribution system features the Lynx BMS and other modules for more control over the DC busbar. For vehicles and boats all-in-one functionalities are available in the Smart BMS versions for Victron Lithium batteries, but also include current limiting to protect the alternator from overheating and BatteryProtect-like functionality to shut down the loads when pre-set critical battery conditions are met.
Victron Energy also offers full flexibility when it comes to selecting a third-party off-grid battery bank (and their BMS) of choice. A large number of well supported Lithium battery manufacturers can be easily integrated through the use of a mandatory GX-device. This flexibility enables our customers to perfectly match their off-grid needs for their unique power situation. When working with unsupported brands, a Victron Energy Battery Monitor is required to pass on accurate state of charge readings to the wider system.
Összes akkumulátorkezelő rendszerünk megtekintéseDischarging your battery too far will damage it. Adding a Victron BatteryProtect will disconnect the boat’s electronics when the battery voltage drops below a pre-set level. It will also automatically reconnect everything when the battery is sufficiently recharged.
There is more to a Victron BatteryProtect. The built-in shutdown delay ensures that vital electronics aren’t disconnected in error, i.e. when starting the engine causes a short drop in battery voltage.
Az akkumulátor-felügyelő olyan, mint az akkumulátorhoz rendelt „üzemanyagszint-mérő”. Rögzíti, hogy mennyi energia került fogyasztásra és töltésre. Az akkumulátor-felügyelő kiszámítja a töltés szintjét, a fennmaradó kapacitást és a lemerülésig hátralevő időt. Az akkumulátor feszültsége nem ad pontos képet arról, hogy mennyire van tele az akkumulátor (különösen nem terhelés mellett). Az akkumulátor-felügyelő viszont mindezt biztosítja.
A Victron Energy akkumulátor-felügyelők nyomon követik az előzményadatokat – így a töltési ciklusok számát, a legmélyebb kisütést, a legnagyobb feszültséget, a legkisebb feszültséget, és így tovább. Figyelmeztet a kritikus körülményekre, például az alacsony feszültségre vagy az alacsony töltésre, és akár a teljes tápegységet is lekapcsolhatja a drága akkumulátorok károsodásának elkerülése érdekében, vagy éppen elindíthat egy generátort.
A Victron kijelzővel vagy anélkül kínál akkumulátor-felügyelőket, ahol az intelligens változatok esetében a VictronConnect alkalmazással részletes adatokat kérhet le és módosíthatja a beállításokat.
A legtöbb lítiumrendszer akkumulátorkezelő rendszert igényel, ami továbbítja az akkumulátor adatait a nagyobb rendszer felé. Ebben az útvonalban az akkumulátor-felügyelő feleslegessé válhat. További tájékoztatáshoz lásd az Akkumulátorkezelő rendszert. Összes akkumulátor-felügyelőnk megtekintése
Keeping grips on all the systems on board can be a hassle. The solution: tie everything together in a single boat network using NMEA communication standards. Your boat network can include navigation equipment, tank senders, battery monitoring and much more. The status information can trigger alarms and shutdowns, adding to the safety on board. The Cerbo GX now supports the NMEA2000 out protocol, allowing you to monitor your boat’s network of systems from wherever you are.
Motor cruisers have one or two diesel engines to get from harbour to horizon. The engines are designed to run continuously, for days on end. They also come with high-output alternators to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.
Once the starter batteries are recharged, the engines can also power the boat electrics and recharge the house battery. On motor cruiser you’ll find power hungry DC equipment such as anchor windlasses and bow thrusters. The engines have to be running before you can use them.
A motor cruiser is packed with dozens of electrical devices. These are all connected to the house battery. Think of:
The Buck-Boost converter is used in dual battery systems, where the (smart) alternator and the start battery are used to charge the service battery (of equal or different voltages). The Buck-boost can be used in 12V or 24V systems and is suitable for both lead acid and lithium batteries.
Charging lithium batteries from the alternator
Alternators cannot be connected directly to most lithium batteries. A lithium battery will draw more current than the alternator can supply, which may result in alternator damage. A Buck-Boost DC/DC converter solves this problem: it acts as a current limiter between the alternator and the battery.
How to select a Buck-Boost? The current rating of the DC/DC converter has to be less than the alternator’s current rating. For example: pair a 50 Amps converter with a 60 Amps alternator. In the software the ideal throughput can be defined.
When the charging capacity exceeds the limits of the Buck-Boost, consider working with DC-DC generator(s) sized to the capacity of the battery bank.
The Victron Cerbo GX is the communication-centre of your boat’s installation, allowing you to always have perfect control from wherever you are and maximises its performance. Simply connect through our Victron Remote Management (VRM) portal, or access directly, using the optional GX Touch 50 screen, a Multi Functional Display or our VictronConnect app thanks to its added Bluetooth capability.
The Victron Cerbo GX is an easy to use visual system. Instantly monitor the battery state of charge, power consumption, power harvest from PV, generator, and mains, or check tank levels and temperature measurements. Easily control the shore power input current limit, (auto)start/stop generator(s) or even set quiet periods to avoid starting the generator in the middle of the night. Change any setting to optimise the system, follow up on alerts, perform diagnostic checks and resolve challenges remotely. The Cerbo GX turns any power challenge into an effortless experience.
A galvanic isolator prevents electrolytic corrosion. The isolator is mounted directly behind the shore power connector on board. It blocks DC currents that might leak through the shore power earth terminal. These currents can cause corrosion to all metal parts under water, like the hull, propeller, shaft, etc. The galvanic isolator should have the same power rating as the incoming shore power.
It’s a misunderstanding that galvanic corrosion occurs only in metal and aluminium hulls. In fact it can occur on any boat as soon as a metallic part (the shaft and propeller) is in contact with water. Galvanic corrosion will quickly dissolve your sacrificial anodes, and attack the shaft, propeller and other metal parts in contact with water as soon as the boat is connected to the shore-side supply. It might therefore be tempting not to connect the ground conductor: this is however extremely dangerous because Ground Fault Current Interrupters will not work nor will a fuse blow in case of a short circuit to a metal part on the boat.
The safe option is to use a Galvanic Isolator for non-metal smaller boats, or use an isolation transformer for metal boats or boats with bigger systems.
The generator provides energy when shore power is not available and the boat’s engines aren’t running (or can’t supply enough power to meet the demand). The generator is usually supplemented with a inverter/charger and a battery bank. The batteries act as a backup and allow for quiet periods at night.
Thanks to Victron’s PowerAssist, the generator doesn’t have to be sized for the maximum load. You can use a smaller generator which is cheaper to install, uses less fuel and produces less noise. The inverter automatically bridges the potential gap between supply and demand with support of the battery bank.
A GX 4G modul mobil internetkapcsolatot biztosít Victron Energy rendszeréhez. Ha rendszere 4G hálózat hatósugarán belül van, akkor adatokat küld a VRM weboldalára, és Ön okostelefonjáról felügyelheti a rendszert. A modul hozzáadja a GPS nyomkövetést, rögzíti az utazásait, és geo-kerítést helyez el a telepítés körül. E-mailben kap értesítést, ha a rendszer a geo-kerítés területén kívülre kerül.
A Victron Energy az első öt évben havidíj és előfizetés nélkül működő GlobalLink 520 modemet és számos 4G modult kínál. Tekintse meg 4G modemjeinket Tekintse meg a GlobalLink 520 eszközünket
The Victron GX GSM is a 3G cellular modem that enables GX devices with mobile internet for the system and connection to the VRM Portal, allowing you to monitor your system from remote. When the boat is in range of a 3G network, it will send data to the VRM website and you can monitor the boat from your smartphone. The GSM module adds tracking the boat, recording your trips and putting up a geo-fence around the boat. You will get an alert via mail when the boat travels outside the geo-fence area.
A Victron Energy Cerbo GX a képezi rendszerének kommunikációs központját, amellyel folyamatosan, bárhonnan lehetővé teszi a tökéletes irányítást és teljesítményének maximális szinten tartását. Az opcionális GX Touch 50 a Cerbo GX hűséges társa, amelynek az öt colos érintőképernyője biztosítja rendszerének azonnali áttekintését és pillanatok alatt lehetővé teszi a beállítások módosítását.
Elláthatja az akkumulátor töltési szintjének, teljesítményfelvételének, a napelemes, generátoros vagy hálózati forrásból kinyert energia valós idejű felügyeletét, vagy a tartályszintek és hőmérsékletadatok ellenőrzését. Egyszerűen ellenőrizheti a parti áramellátás áramhatárolását, a generátor(ok) (automatikus) indítását/leállítását vagy akár csendes időszakok beállítását a generátor éjszaka közepén történő indításának elkerülése érdekében. Az ingyenes Victron Remote Management (VRM) portállal bármely beállítást módosíthat a rendszer optimalizálása érdekében, nyomon követheti a riasztásokat, diagnosztikai vizsgálatokat végezhet és problémákat oldhat meg távolról.
A Cerbo GX egyszerűen használható vizuális megjelenítő rendszer, amely az energiával kapcsolatos minden kihívást erőfeszítésmentes élménnyé varázsol. Egyszerűen csatlakozzon a Victron Remote Management (VRM) portálunkon keresztül, vagy közvetlenül az opcionális GX Touch 50 képernyő, egy multifunkciós kijelző (MFD) vagy a VictronConnect alkalmazásunk segítségével, kihasználva annak Bluetooth képességét.
The house battery stores power for the boat’s electrical system. Motor cruisers typically have large power demands and the house battery should have a generous capacity.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
The house battery stores power for the boat’s electrical system. Motor cruisers typically have large power demands and the house battery should have a generous capacity.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
On motor cruisers you’ll need an intelligent inverter/charger that automatically switches between various sources to cater for all power needs.
In the marina shore power will be used to feed the boat’s AC grid and charge the batteries. When no shore power is available, the batteries will power both the DC and the AC grid. Power can be drawn from the boat’s engines while sailing. If the power demand gets too high or the batteries get low, the generator will kick in to power the load and charge the batteries.
Thanks to PowerAssist, the generator doesn’t have to be sized for the maximum load. You can use a smaller generator which is cheaper to install, uses less fuel and produces less noise.
If you don’t have a generator on board, a Multiplus is all you need. With a generator on board a Quattro is the better choice.
We strongly recommend 24 Volts for new boats. The higher voltage is simply a better choice when it comes to meeting the power demands of a motor cruiser. If your boat’s system is based on 12 Volts, select a 12 Volts unit instead. If you have dissimilar battery banks, consider charging them using a DC-DC converter, or have it power several dissimilar appliances with a different voltage than the house battery.
Generally speaking, a 3 kVA unit will be big enough, unless the power consumption is higher than average. For example: when you have an air conditioner on board. If this is the case, choose a 5 kVA unit.
The Victron integration between our GX range and several leading Multi Functional Display manufacturer brands enables you to easily connect an MDF to the heart of your power system such as the Cerbo GX, or the GX enabled MultiPlus-II GX. Once connected you can easily monitor and control your boat’s power system, right on your Glass Bridge.
Usually shore power is available in the marina; it is used to run large AC equipment on board and recharge the batteries. Larger boats need a three phase supply. Sometimes shore power can’t provide enough power to cater for the total AC load of the boat. It might also just be single phase.
Often shore power is limited in how much power you can draw, i.e. just 10 Amps. Berths with higher ratings might not always be available. Victron inverter/chargers allow you set a maximum shore power current. Now you can charge your batteries and turn on any equipment without blowing a fuse. Thanks to Victron’s PowerAssist, the generator and batteries can automatically bridge the gap between supply and demand.
Sometimes shore power is less than perfect. You might run into voltage drops if you’re at the far end of the harbour. There could also be power surges, which could harm sensitive equipment on board. Victron’s inverter/chargers smooth out these problems and turn bad power into perfect power.
Solar panels won’t be able to cover all the power needed, but they can reduce the running time of the generator and fuel costs.
A solar charger - also called MPPT controller, harvests the power from the solar panels to charge the house battery. Solar chargers have the same charging cycles as our regular, fully automatic, battery chargers. When your boat is moored without shore spower, solar power is a great way to keep the batteries charged.
In a marine environment, the performance of solar panels changes constantly. Victron’s solar controllers use ultra fast maximum power point tracking to squeeze up to 30% more power out of your panels.
See our Solar Calculator to size the solar panels and select a MPPT chargerSolar panels won’t be able to cover all the power needed, but they can reduce the running time of the generator and fuel costs. Victron offers a wide range of highly efficient solar panels that are just perfect for marine use.
The starter battery is needed to start your boat’s engines. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter batteries should be ready to go. Always use a BatteryCombiner to connect the starter batteries to the rest of the electrical system; it prevents an accidental drain of power.
The GX Touch 50 display allows you to have an instant overview of your system and adjust settings in the blink of an eye. Simply connected to the Cerbo GX with one cable, its super slim 5 inch waterproof design and its top-mountable setup bring a lot of flexibility when creating a crisp and clean dashboard.
All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to values like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.
See what the VictronConnect app can doThe Lynx Distributor is a modular DC busbar, with locations for four DC fuses. It will monitor the status of each fuse, and indicate its condition with a LED on the front. When connected to a Lynx Smart BMS or Lynx Shunt, the status of the fuses will be visible in VictronConnect and VRM (when the Lynx Smart BMS is connected to a GX-device).
Multiple Lynx Distributors can be used to connect all the DC-loads and charge sources on one side of the BMS, on the other side, a Lynx Power In (without fuses) or another Lynx Distributor (with fuses) can be used to connect the battery bank to the modular busbar.
Lynx Distribution system
This product is part of the modular Lynx busbar system that also provides the Lynx Smart BMS, a dedicated Battery Management System for Victron Lithium Smart Batteries (for non Victron Lithium batteries, use the Lynx Shunt).
Összes Lynx modul megtekintéseAz Ön Victron Energy rendszereinek felügyelete és kezelése bárhonnan, valamint figyelmeztetések és riasztások beállításásával a potenciális problémák idejekorán történő felismerése. A VRM-mel helyszíntől függetlenül mindig kézben tarthatja rendszerét.
A VRM együttműködik olyan GX eszközzel, mint internetkapcsolaton keresztül a Cerbo GX, vagy kisebb rendszernél a GlobalLink 520 vagy a GSM LTE 4-g.
Az akkumulátor töltési szintjének, a teljesítményfelvétel, a napelemes, generátoros vagy hálózati forrásból kinyert energia valós idejű felügyelete. Előzményadatokból létrehozott görbékkel és részletes analitikai jelentésekkel optimalizálja a kinyert és felhasznált energiát. A végzetes rendszermeghibásodások elkerülése érdekében figyelmeztetések beállításásával és riasztások utánkövetésével idejekorán ismerje fel a potenciális problémákat.
Egyszerűen ellenőrizheti a parti áramellátás áramhatárolását, bekapcsolhatja az invertert, a generátorok (automatikus) indítását/leállítását vagy akár csendes időszakok beállítását a generátor éjszaka közepén történő indításának elkerülése érdekében. Bárhol is tartózkodik, a VRM-mel bármely beállítást módosíthat, elvégezheti a riasztások utánkövetését vagy a diagnosztikai vizsgálatokat, és megoldhat kihívásokat.
Tekintse meg összes GX eszközünketA Lynx Smart BMS kifejezetten e célra kifejlesztett akkumulátorkezelő rendszer a Victron intelligens lítium akkumulátoraihoz (a Victron intelligens lítium akkumulátoroktól eltérő termékekhez lásd alább). Számos BMS áll rendelkezésre az intelligens lítium akkumulátorok termékcsaládjához, és az átfogó opciót jelentő Lynx Smart rendelkezik a legtöbb szolgáltatással és jellemzővel. Fő jellemzői:
A dedikált akkumulátor-kezelő rendszer (BMS), amely megvédi a Victron intelligens lítium akkumulátorokat a mélykisüléstől, a túltöltéstől és a magas hőmérséklettől. A kritikus értékek túllépése esetén a BMS azonnal intézkedik: mélykisülés esetén a terheléseket fizikailag leválasztja, a túltöltés veszélye esetén pedig leállítja a töltést. A magas hőmérséklet azonnali véget vet a töltésnek és a kisütésnek.
Az akkumulátorfelügyelet be van építve a Lynx Smart BMS-be; nincs szükség külön akkumulátor-felügyeletre. A Bluetooth segítségével a GX eszközhöz csatlakozó akkumulátortelep a VictronConnect alkalmazással és a VRM távfelügyeleti megoldásunkkal egyaránt felügyelhető.
Ez a termék a moduláris Lynx gyűjtősín-rendszer része, amely a Lynx elosztót is tartalmazza, ami nem más, mint egy moduláris egyenáramú gyűjtősín, amely 4 egyenáramú biztosítékot tartalmaz, és a VictronConnect-ben és a VRM-ben felügyeli azok állapotát, valamint tartalmaz egyéb DC-csatlakozásokat az elosztás, a biztosítékok, az akkumulátorfelügyelet és/vagy a lítium akkumulátorok kezeléséhez.
A Lynx gyűjtősín-rendszer nem Victron gyártmányú lítium akkumulátorok DC-elosztására és felügyeletére is használható. Ebben az esetben cserélje ki a Lynx Smart BMS-t a Lynx Shunt VE.Can eszközre minden más akkumulátor felügyeletének céljára. Összes Lynx modul megtekintése
Az energiafogyasztás jachttól és tulajdonostól függően változó. Az optimális energiatervet mindig a tengerjáró tulajdonságai alapján kell elkészíteni. Azonban a kezdéshez itt van két példa – szokványos és nagyobb napi energiafogyasztással – a motoros tengerjáró optimális energiatervére.
Vegye figyelembe, hogy számos tényező játszik szerepet az optimális megoldás tervezésénél és telepítésénél: az Ön Victron szakembere örömmel segít ebben.
A Victron helyi szakembereinek jól bevált globális hálózata el van kötelezve, hogy megtalálja az optimális megoldást az Ön kihívására.
A Victron számára alapvetően fontos, hogy ügyfeleinket gyorsan és szakszerűen kiszolgáljuk és támogassuk. Ezért a Victron szakembereinek globális hálózata a legmagasabb szintű technikai tudást gyűjtötte össze és el van kötelezve arra, hogy a javításokat a lehető leggyorsabban elvégezzék.
Így tehát indulhat vagy folytathatja az útját, bárhová is tart.
4 személy