A Mono, Poly, PERC és Dual napelemes modulok összehasonlítása valós feltételek mellett.
* This is a field test and the results are specific for this installation on this location please research which is the best solution for your own situation as the results can be different based on environmental influences.
Total solar yield as of 27/03/2023 when the results were reset:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-east: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh
Levenni a hajót az trélerről és kihajózni a vízen igazi varázslatot jelent. Ha horgászni vagy wakeboardozni megy pár napra, esetleg szigeteket keres fel, a hajózás a szabadságot jelenti. Ugyanezt az élményt akarja az energia tekintetében is. A telefonja feltöltésének és a kedvenc zenéje lejátszásának a szabadságát, bárhol is jár. A Victron intelligens energiamegoldása elhozhatja ezt a szabadságot bármelyik kis hajóra.
Képzelje el, hogy elviszi egy barátját horgászni a hétvégére. A külső motor beviszi a kis csónakot a tó közepére. A napi fogás lesz a vacsora, amit a kis szigeten éjszakára való letáborozás előtt főz.
Nézzük meg az Optimális energiatervet, amely segít Önnek, hogy az utat kényelemben élvezhesse.
Még egy kis csónak is elektronikus eszközök használatára támaszkodik. Minden csónakra szerelt eszköz egyenáramot használ, de jó lenne egy váltakozó áramú csatlakozóaljzat is a telefon vagy laptop töltéséhez. Minden elektromos eszköz egy bizonyos mennyiségű Wattot használ fel. A wattok összeadása csak a történet egyik fele. Az idő is ugyanolyan fontos. Lehet, hogy 100 wattot fogyaszt a világítás a hajón, de csak korlátozott időszakra van bekapcsolva. Egy kis hűtődoboz 50 wattot fogyaszt, de egész nap be van kapcsolva.
Inspirációért felvázoltunk 2 rendszert példaként „szokványos” és „összetettebb” használatra.
„Szokványos” és „összetettebb” napi energiafogyasztási profil. További részletek
További részletek
A lámpák lehet, hogy óránként 100 W-ot használnak, de csak 4 órán át használja őket.
100 W x 4 óra = 0,4 kWh / nap
Egy hűtődoboz 50 W-ot használ fel óránként, de egész nap be van kapcsolva (általában naponta 12 órán át hűt)
50 W x 24 óra/2 = 0,6 kWh / nap
Nem akarja a motort folyamatosan járatni. Az elriasztaná a halakat. A megoldás az energia tárolása egy (házi) akkumulátorban, amelyből az inverter átalakítja a tárolt energiát 230 V-ra. Az akkumulátort fel lehet tölteni a parti áramról vagy a váltakozó áramú generátorról útközben. Ha több naposra tervezi az utat, alapszabályként bizonyosodjon meg róla, hogy elég kapacitása van-e, amely ellátja Önt 48 órára.
Egy lítium akkumulátor tárolási kapacitása a napi áramfogyasztás duplája legyen.
A nagyjából 50 %-kal kisebb kisülési kapacitás miatt, az savas ólomakkumulátor tárolási kapacitásának a napi energiafogyasztás négyszeresének kell lennie.
Az invertert úgy kell méretezni, hogy bírja az átlagterhelést folyamatosan és meg kell felelnie a várható csúcsterhelésnek, amelyet invertereink nagyon jól kezelnek (átlagosan a folyamatos áramerősség kétszerese).
Szokványos és összetettebb energetikai profilok kWh-ban a napi energiafogyasztásn alapján, amelynek egyensúlyban kell lennie az áramtermeléssel.
Tároló akkumulátorok Ah-ban, a kapacitás kétszerese ólom-sav akkumulátorok használata mellett.
Hogyan lesz rendszertervezési szempontokból masszív rendszer?
Devices you bring on board usually need an AC outlet. Think of:
As the name suggests: the battery charger recharges the boat’s battery when plugged into shore power. At the same time the Victron battery chargers will also power the boat’s electrics.
All Victron battery chargers operate automatically. You can safely keep them connected to the battery all the time, even when the boat is not in use. Waterproof chargers are also available.
Battery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.
Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Inverter/Chargers, Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect, Inverter/Charger), the modular Lynx distribution system features the Lynx BMS and other modules for more control over the DC busbar. For vehicles and boats all-in-one functionalities are available in the Smart BMS versions for Victron Lithium batteries, but also include current limiting to protect the alternator from overheating and BatteryProtect-like functionality to shut down the loads when pre-set critical battery conditions are met.
Victron Energy also offers full flexibility when it comes to selecting a third-party off-grid battery bank (and their BMS) of choice. A large number of well supported Lithium battery manufacturers can be easily integrated through the use of a mandatory GX-device. This flexibility enables our customers to perfectly match their off-grid needs for their unique power situation. When working with unsupported brands, a Victron Energy Battery Monitor is required to pass on accurate state of charge readings to the wider system.
Összes akkumulátorkezelő rendszerünk megtekintéseAz akkumulátor-felügyelő olyan, mint az akkumulátorhoz rendelt „üzemanyagszint-mérő”. Rögzíti, hogy mennyi energia került fogyasztásra és töltésre. Az akkumulátor-felügyelő kiszámítja a töltés szintjét, a fennmaradó kapacitást és a lemerülésig hátralevő időt. Az akkumulátor feszültsége nem ad pontos képet arról, hogy mennyire van tele az akkumulátor (különösen nem terhelés mellett). Az akkumulátor-felügyelő viszont mindezt biztosítja.
A Victron Energy akkumulátor-felügyelők nyomon követik az előzményadatokat – így a töltési ciklusok számát, a legmélyebb kisütést, a legnagyobb feszültséget, a legkisebb feszültséget, és így tovább. Figyelmeztet a kritikus körülményekre, például az alacsony feszültségre vagy az alacsony töltésre, és akár a teljes tápegységet is lekapcsolhatja a drága akkumulátorok károsodásának elkerülése érdekében, vagy éppen elindíthat egy generátort.
A Victron kijelzővel vagy anélkül kínál akkumulátor-felügyelőket, ahol az intelligens változatok esetében a VictronConnect alkalmazással részletes adatokat kérhet le és módosíthatja a beállításokat.
A legtöbb lítiumrendszer akkumulátorkezelő rendszert igényel, ami továbbítja az akkumulátor adatait a nagyobb rendszer felé. Ebben az útvonalban az akkumulátor-felügyelő feleslegessé válhat. További tájékoztatáshoz lásd az Akkumulátorkezelő rendszert. Összes akkumulátor-felügyelőnk megtekintése
The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.
When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator. If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a Orion or Buck-Boost.
A BatteryProtect akkumulátor-védő lekapcsolja az akkumulátorról a nem létfontosságú fogyasztókat, mielőtt egy előre beállított szint alá lemerülne az akkumulátor (a teljes kisütés károsítaná az akkumulátort), vagy mielőtt nem maradna elegendő energia a motorindításhoz.
A Victron Energy BatteryProtect eszköze ennél többet is tud. A beépített lekapcsolási késleltetések biztosítják, hogy a létfontosságú elektronika ne kapcsolódjon le véletlenül, pl. amikor a motor indítása rövid feszültségesést okoz. Automatikusan visszakapcsol mindent, amikor az akkumulátor kellően fel van töltve.
A BatteryProtect távkapcsolóval is rendelkezik, így BMS vagy kapcsoló segítségével be- és kikapcsolható. Az intelligens verzió a VictronConnect alkalmazással programozható.
The BMS 12/200 is a dedicated battery management system (BMS) that protects Victron Smart 12,8V LFP batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures with up to 200 Amps maximum DC current. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.
This is the only BMS that can be directly connected to an alternator, protecting them from overload/overheating. This works with a combination of an AB fuse (rated in accordance with the expected max load current of the alternator) and an internal programmable input (which limits the input current electronically to 80% of the AB fuse).
Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size AB fuses of the BMS 12/200 accordingly, see manual.
When different Lithium batteries & higher voltages are used, other solutions are needed, such as the VE.bus BMS and Lynx-Ion.
See our bigger boat types to see a bigger Lithium system and BMS See more info on alternator charging Lithium (and not blow them up)Small motor boats rely on their engine to get the job done. Their engine comes with an alternator to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.
Once the starter batteries are recharged, the engines can also recharge the house battery and power the boats electronics. When the engine is used the majority of the day, there will always be enough energy generation to compensate the daily consumption. However, when the boat isn’t used over time, batteries might run dead eventually. Our battery chargers take excellent care of your batteries when in the harbour or garage.
A small boat will have several electronic devices; they all run of the house battery. Think of:
Battery chargers recharge batteries (DC) when plugged into shore power (AC).
At the same time the Victron Energy battery chargers can also power devices directly.
All Victron Energy battery chargers are developed for professional duty. Our advanced multi step charging algorithms get the best out of your battery, giving the battery the power it needs, maintaining its health, ensuring better performance... and a longer life.
Smart models work with VictronConnect, so you can check the status and configure all settings of your battery charger remotely via Bluetooth. Chargers with different waterproof ratings (IP rating) are also available. Our wide range of models makes it easy to select the right charger, saving you the cost of having to buy a larger one.
Összes töltőnk megtekintéseThe house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
An inverter creates AC power from a DC source. It lets you use devices on board that need a regular AC outlet.
The inverter needs to be big enough to handle the maximum AC load you want to bring on board. If the load exceeds 375 VA, you might consider a combined inverter/charger instead. Models start at 500 VA.
The starter battery is needed to start your boat’s engine. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter battery should always be ready to go. It’s best to isolate the starter battery from all other electrical circuits on board, so it cannot be accidentally drained of power, with a BatteryCombiner.
Either in the marina or back home you’ll hook the boats charger up to shore power to recharge the battery. Shore power can also be used for maintenance and to run large AC loads.
All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to indicators like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.
See what the VictronConnect app can doAz energiafogyasztás hajótól és tulajdonostól függően változó. Íme két példa – szokványos és nagyobb napi energiafogyasztással – a kis hajó optimális energiatervére.
Vegye figyelembe, hogy számos tényező játszik szerepet az optimális megoldás tervezésénél és telepítésénél: az Ön Victron szakembere örömmel segít ebben.
A Victron helyi szakembereinek jól bevált globális hálózata el van kötelezve, hogy megtalálja az optimális megoldást az Ön kihívására.
A Victron számára alapvetően fontos, hogy ügyfeleinket gyorsan és szakszerűen kiszolgáljuk és támogassuk. Ezért a Victron szakembereinek globális hálózata a legmagasabb szintű technikai tudást gyűjtötte össze és el van kötelezve arra, hogy a javításokat a lehető leggyorsabban elvégezzék.
Így tehát indulhat vagy folytathatja az útját, bárhová is tart.